Going Dutch! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Leonie Nagelhout - WaarBenJij.nu Going Dutch! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Leonie Nagelhout - WaarBenJij.nu

Going Dutch!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

07 April 2014 | Verenigde Staten, New York

Time flies when you're having fun! De cursus, 2 weken, zijn voorbij gevlogen. Hartstikke leuk je ontmoet zoveel mensen met verschillende nationaliteiten en verschillende uitgangspunten wat erg grappig is wanneer er discussies zijn. Omdat als je het bijvoorbeeld over adoptie hebt het voor mensen in Taiwan heel raar is om voor iemands anders kind te betalen dat is gewoon not done. 

En het resultaat een certificaat dat de cursus succesvol is afgesloten!


En misschien wordt het wat saai maar maar sightsee-en gaat gewoon verder. Je raakt gewoon niet uitgekeken hier!

Trinity Church is een kerk dat is gelegen ligt aan Broadway en Wall Street. De kerk ligt dus midden in lower Manhattan aan drukke straten.  De kerk wordt omrings door een begraafplaats. Wel een mooie kerk van binnen ik heb wel erns mooiere gezien maar het was zeker niet lelijk. Maar wat vooral opvallend is dat er allemaal zakenmensen van wall street op de begraafplaats hun late lunch aan het eten zijn.. Het heeft wel iets lugubers om gewoon een beetje je afternoonsnack of je sandwich te eten bijna ook een beetje respectloos. Aan de andere kant is het ook wel weer logisch want dit is het enige stukje bij wall street waar je je echt even buiten kunt voelen. Dus niet alleen maar door wolkenkrabbers omringd als je dan wel naar buiten gaat.


Ik heb inmiddels een paspoort voor historisch monumenten/natuurparken en andere historische plekken opgeduikeld. Bij elk bezoek aan zo'n plek krijg je een stempel haha. Ik vind zoiets wel leuk heb ik weer wat anders te verzamelen dan enkel munten nu dus ook stempels :) . Zoiets brengt je ook weer op plekken waar je anders niet heen zou zijn gegaan bijvoorbeeld the African Burial Ground. Ik dacht eerst dat is gewoon een begraafplaats niet echt bijzonder. Maar ja ik wilde mijn stempel hebben dus ging ik er heen en het was verrassend indrukwekkend. In 1991 toen een gebouw midden in manhattan was gesloopt voor de bouw van een ander stuitte men bij gravingen op menselijk resten. En na onderzoek bleek dat het ging om afro amerikaanse slaven. En toen de bevolking van New York dat te horen kreeg zijn er heel wat protesten geweest om uiteindelijk te zorgen dat deze begraafplaats in ere werd hersteld en dat is geluk. De gedenkplek is erg mooi en het kleine museum wat erbij zit is informatief en indrukwekkend.


Ook ben ik naar het geboortehuis van Theodore Roosevelt geweest. Ik wist het niet maar hij had Nederlands bloed inzich, zijn opa was Nederlands. Het huus zelf was een reconstructie maar veel meubels waren origineel waardoor je toch een redelijk beeld krijgt van de rijkdom in zijn eerste levensjaren. En de ranger die ons ( mij, Lidia(spaans meisje) en een stel uit California) een tour gaf door het huis had hij zoveel te vertellen over Roosevelt maar ook de Nederlandse invloeden in New York die nu nog terug zijn te zien hartstikke leuk om bepaalde dingen dan te herkennen! 

En de derde stempel was voor de Federal Hall dit is de plek waar de eerste Amerikaanse president is geïnaugureerd, George Washington.


Stempel vier voor Grand Central een eerbetoon aan General Grand die vast hele belangrijke dingen tijdens de burgeroorlog heeft gedaan. Maar het gebouw was een kopie van het mausoleum van Napoleon in Parijs.


Ook ben ik nog naar Hamilton Grange geweest dat was wel mooi. Gelegen in Harlem onderweg de metro naar de Grange langs een veld gelopen waar ze softbal aan het spelen waren. En bij de Grange kwam ik weer dezelfde man tegen die ook bij het geboortehuis van Theodore Roosevelt was wat een toeval! Hamilton was onder andere antislavenij, schrijver, een goede vriend van George Washington etc.



Ronny de man van het gastgezin waas ik vernleef zei dat ik ook eens mij Macy's blinnen moest lopen omdat dat zo'n mooie winkel was. Macy's is huge! Echt niet normaal in ieder geval 8 enorme verdiepingen verder ben ik niet gekomen toen had ik er genoeg van haha. Een beetje in Nederland met de Bijenkorf te vergelijken. 

Wat trouwens een hele leuke winkel is, is Forever21 superleuke jurkjes shirts en broeken met allemaal vrolijke blormmotiefjes het is maar goed dat de backpack vol zit anders had ik serieus shoppen gedaan :) .


In Chinatown ben ik naar een boedistische tempel geweest waar ik er achter ben gekomen dat mijn kans op succes goed is! Op het briefje stond:


A hurrcane swept over last night, 

And brought nithing but a sudden plight.

Oaks stood rigid and lost in the fight. 

Bamboos swayed but now they stand up right.


Nou dat jullie het maar even weten haha. 

Daarna gingen we opzoek naar le petite Versailles. Dit was in een buurt wat er een beetje verpauperd uitzag. Het was om maar gewoon te zeggen de lelijkste buurt die ik heb gezien hier. Maar goed we waren opzoek naar een tuin het kleine Versailles. Nou wat een joke werkelijk een flut tuintje met allemaal troep, de tuin was even groot als mijn kamer in Groningen. Nou ja de reisgids van Lidia heeft denk ik even een up-date nodig :p.


St. Pauls cathedral ziet er op internet indrukwekkend uit maar ik het echt is een bouwput. Op de foto is wel te zien hoe alle bouwsteigers zowat de hele kerk baricaderen.   Het enige wat nu echt te zien was was de voordeur en de binnenkant van de voordeur welke nu op dit moment het mooiste aan de kerk. 


Met de meiden die ook bij het gastgezin verblijven ben in wezen fietsen in Central Park. Het zonnetje scheen heerlijk. En wow wat een groot park. Het duur een half uur op de fiets om van noord naar zuid te komen als je een redelijk tempo aanhoudt. Natuur in de stad echt heel mooi en een maar meertje in de ene waren veel bootjes aan het varen in de andere was er een fontein. De paden voor fietsers waren zo aangelegd dat er veel heuvels zijn waardoor je naast je je eerst even flink hebt ingespannen om boven te komen lekker naar beneden kunt suizen.


Nu moet ik voorlopig gedag zeggen tegen New York want morgen ga ik met de bus naar Boston. Op naar de volgende stad! Bye bye New York!


  • 07 April 2014 - 23:43

    Henk Nagelhout:

    Hallo Leonie,

    Met genoegen jouw verslag gelezen. Je ziet wel echt heel veel. Lijkt me mooi om allemaal mee te maken. Veel succes in Boston.

    Groet van ons

  • 08 April 2014 - 12:09

    Alie Dijkens :

    hallo, Leonie wat beleef je veel zeg, en wat heb je in 2 weken tijd ontzettend veel gezien.
    eigenlijk is 2 weken nog tekort.
    veel succes in Boston, en vooral veel plezier. we wachten op het nieuwe verslag.
    groet van Alie en Imme.

  • 08 April 2014 - 18:25

    Nicolien:

    Joehoe zussie!!
    Wat een leuk verhaaltje weer! Super dat je al zoveel hebt gezien en goed om te horen sat je het zo naar je zin hebt.
    Veel plezier in Boston, ik kijk uit naar je volgende verhaal (met foto's).

    Xx je zus

  • 10 April 2014 - 23:56

    Ronald:

    Hoi Leonie,

    Volgens mij heb jij inmiddels wel alle bezienswaardigheden van New York gezien, inclusief de minder bezienswaardige (mini-Versailles)! Misschien moet jij als beroep overwegen om schrijver van Lonely-planet-gidsen te worden;-) Verder zag ik een leuke foto van een harmonie (zonder klarinet helaas), het lijkt wel de binnenstad van Groningen op zaterdagmiddag... Maar uit de andere foto's bleek het toch echt in New York te zijn. Ben benieuwd naar je verdere avonturen, maar ga nu eerst zelf een maand weg.

    Groetjes, Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Leonie

Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 8388

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 17 Juni 2014

USA

Landen bezocht: